Czy zdarzyło Wam się kiedyś dokonać transakcji, która nie doszła do skutku lub zamówienie zostało źle zrealizowane a Wy mieliście problem ze zwrotem środków? Zapewne niestety odpowiedź jest twierdząca. W takich sytuacjach pomocna może być procedura chargeback - co to jest i jak działa w Twisto?
Na co dzień mamy do dyspozycji różne formy płatności. W sklepach płacimy gotówką, kartą (także w telefonie) czy Blikiem. W internecie wachlarz płatności obejmuje przelewy, pay-by-linki, cyfrowe portfele czy w końcu Blika. Warto jednak wiedzieć, że tylko niektóre instrumenty płatnicze mają dodatkowe zabezpieczenia na wypadek, gdy transakcja nie dojdzie do skutku.
W kartach płatniczych dostępna jest przydatna usługa chargeback, która pozwala na dochodzenie swoich praw w przypadku, gdy sprzedawca nie wywiąże się z umowy. W takiej sytuacji możesz zwrócić się do nas o pomoc, a my wspólnie z organizacją Mastercard postaramy się by pieniądze możliwie szybko wróciły do Ciebie. Nie ma przy tym znaczenia, czy płatności została dokonana w internecie, czy stacjonarnie – ważne, że została wykonana kartą. O zwrot możesz ubiegać się nawet 120 dni po dokonaniu transakcji, a w przypadku spraw związanych z biurami podróży – masz nawet 540 dni od wykonania transakcji. Wygodne, prawda?
Kiedy skorzystać z chargebacku?
Na co dzień coraz chętniej kupujemy w sieci. Zdarzają się jednak sytuacje, że zamówienie zostanie źle zrealizowane, np. jest niezgodne z opisem oferty. Bywa też tak, że sprzedawca przyjmie pieniądze, ale w ogóle nie wywiąże się z umowy i nie prześle towaru. Zdarza się też, że wykupiona wycieczka nie dojdzie do skutku (np. z powodu bankructwa biura podróży) lub standard odbiega od tego, co obiecywał touroperator.
Czasami sprzedawca podwójnie obciąży Twoje konto w trakcie dokonywania płatności lub pobierze pieniądze mimo informacji, że płatność została odrzucona. Może się też zdarzyć, że anulujesz subskrypcję, a dostawca usługi i tak obciąży rachunek karty za kolejny okres. W takich sytuacjach masz prawo do skorzystania z procedury chargeback. Jeśli dokonałeś płatności kartą Twisto, to nic nie jest stracone – postaramy się, by pieniądze za Twoje zamówienie wróciły na rachunek karty.
Jak skorzystać z chargebacku?
Od czego musisz zacząć? Najpierw spróbuj samodzielnie wyjaśnić sytuację ze sprzedawcą – skontaktuj się z nim najlepiej mailowo i zachowaj kopię korespondencji. Jeśli nie uda się dojść do porozumienia lub sprzedawca nie odpowie na Twoje wiadomości, wówczas możesz uruchomić procedurę chargeback. W tym celu napisz do nas na adres kontakt@twisto.pl i opisz całą sytuację.
Poprosimy Cię o przesłanie dodatkowych dokumentów – m.in. potwierdzenia realizacji transakcji kartą i kopii korespondencji ze sprzedawcą wraz z ewentualną odmową na Twoje żądanie. Jeśli będziemy potrzebować dodatkowych informacji, zwrócimy się do Ciebie z pytaniami. Kiedy otrzymamy szczegóły, będziemy mogli uruchomić procedurę chargeback – od tego momentu to my wspólnie z agentem rozliczeniowym i organizacją Mastercard zajmiemy się sprawą. Jeśli ustalimy, że rzeczywiście masz podstawy do żądania zwrotu pieniędzy, postaramy się, by środki wróciły na Twoje konto. Cała procedura trwa maksymalnie 120 dni.
Bankructwo biura podróży a chargeback
Sprawa z chargebackiem jest trochę bardziej skomplikowana w sytuacji, gdy dojdzie np. do bankructwa biura podróży. Wówczas przed przystąpieniem do procedury reklamacyjnej Twoją sprawę musi rozpatrzyć Urząd Marszałkowski, gdzie należy zgłosić się o zwrot pieniędzy za wycieczkę. Dopiero po ustaleniach UM, np. przyznaniu Ci części roszczeń, będziemy mogli uruchomić procedurę chargeback. Jedno jest pewne – nawet w takiej sytuacji możesz odzyskać pieniądze, jeśli dokonałeś płatności kartą Twisto.