Twisto przełamuje stereotypy dotyczące firm z branży fintech - na rynku polskim i czeskim pracuje 42% kobiet, a kobiety stanowią prawie połowę menedżerów - 44%. Zapytaliśmy niektóre z nich, dlaczego pracują w Twisto, co motywuje je w pracy i jaki jest ich zdaniem idealny zespół.
Olga Pawłowicz, Tech Leader
Czym zajmujesz się w Twisto i jak wyglądała Twoja droga zawodowa do obecnego stanowiska?
Do Twisto dołączyłam jako Backend Developer w dziale integracji z bramkami płatności, a obecnie jestem Tech Leadem jednego z zespołów w tym dziale. Pracuję jako programistka już od ponad 6 lat, skończyłam studia na kierunku Informatyka. Praca programisty jest bardzo wdzięczna jeśli lubisz się uczyć - nowe technologie, nowe wersje bibliotek, różne style i podejścia do rozwiązywania problemów... Trudno za tym wszystkim nadążyć, ale ludzie wokół bardzo motywują.
Co podoba Ci się w pracy w Twisto?
Otwarci ludzie i praca zdalna. Brzmi jak oksymoron, ale przy pracy 100% zdalnej ta otwartość jest dużo ważniejsza niż w biurze. Nie możesz zagadać nikogo na korytarzu, o każdą pomoc musisz otwarcie pytać. W Twisto nawet ludzie, których nigdy nie widziałam face to face, starają się pomóc.
Startup czy korporacja? Dlaczego?
Startup czy Korpo? Zgrany, dopasowany zespół. To od najbliższych współpracowników głównie zależy Twoje samopoczucie w pracy. Dbaj o relacje, rozmawiaj z ludźmi, wyjdź czasem na piwko - a praca będzie przyjemna.
Jak sądzisz, co kobiety i mężczyźni wnoszą innego do zespołów i dynamiki pracy?
Każdy człowiek wnosi coś innego do zespołu i nie powinno się zwracać uwagi na płeć, a bardziej na umiejętności i podejście do pracy zespołowej. Wiele stereotypów mówi że kobiety są bardziej otwarte, a mężczyźni lepiej wykonują techniczne zadania. To bardzo szkodliwe stereotypy, które często utwierdzają obie strony w ich przekonaniach, a tymczasem każdy może i powinien ulepszać zarówno swoje techniczne jak i komunikacyjne umiejętności.
Věra Abrahámová, Head of People & Culture
Czym zajmujesz się w Twisto i jak wyglądała Twoja droga zawodowa do obecnego stanowiska?
W Twisto kieruję działem HR (dziś nazywamy go People&Culture), który jest odpowiedzialny za wspieranie menedżerów w zarządzaniu ich zespołami na wszystkich rynkach (głównie w Czechach i w Polsce). Jeszcze w trakcie studiów informatycznych na Uniwersytecie Ekonomicznym dołączyłam do zespołu HR jednej z firm konsultingowych "Wielkiej Czwórki", a następnie przez ponad 20 lat zajmowałam się zarządzaniem zasobami ludzkimi. Nigdy tego nie żałowałam. To był świetny wybór. W tym czasie próbowałam swoich sił w private equity i korporacjach. Ze względu na moje wykształcenie, wszystkie firmy działały w branży IT/ Telco lub finansowej.
Co podoba Ci się w pracy w Twisto?
Jestem w Twisto ze względu na Twisterów. Ludzie w Twisto są niezwykle inteligentni, zmotywowani i nastawieni na przygodę i nowe doświadczenia. Praktycznie każdy jest chętny do pomocy, obowiązują wysokie standardy współpracy i ogólne wartości moralne. Szacunek do nas samych, siebie nawzajem, klientów, osób trzecich... to jest to, co bardzo lubię w Twisto.
Startup czy korporacja? Dlaczego?
Wszystko na świecie ma swoje wady i zalety. Dotyczy to również korporacji i firm rozpoczynających działalność. Jednak najważniejsi i decydujący są ludzie i kultura panująca w firmie. Naprawdę uwielbiam pracę w Twisto. Nie oznacza to, że praca w startupie musi się każdemu podobać. I odwrotnie, równie dobrze nie mogę sobie wyobrazić siebie pracującego w korporacji.
Jak sądzisz, co kobiety i mężczyźni wnoszą innego do zespołów i dynamiki pracy?
Nie podoba mi się takie zaszufladkowanie - kobiety robią to i są takie, a mężczyźni robią coś innego i są tacy. Ogólnie rzecz biorąc, jestem zwolennikiem równego dostępu, równego traktowania i równych szans dla wszystkich.
Dominika Miodek, Legal Counsel, Polska
Czym zajmujesz się w Twisto i jak wyglądała Twoja droga zawodowa do obecnego stanowiska?
W Twisto zajmuje się obszarem prawnym i compliance na polskim rynku. Od ponad 7 lat związana jestem z branżą consumer finance. W trakcie budowania swojej kariery miałam niesamowitą możliwość pracować i uczyć się biznesu od najlepszych. To doświadczenia na arenie lokalnej, ale również międzynarodowej (Estonia, Finlandia, Hiszpania) poszerzyły moje horyzonty, zmieniły optykę spojrzenia na biznes i pomogły zrealizować zasadniczy cel - wewnętrznego doskonalenia siebie jako przedsiębiorczego prawnika, który rozwija się razem z biznesem i który dąży do maksymalizacji celów stawianych przez zarząd i inwestorów.
Co podoba Ci się w pracy w Twisto?
Bardzo cenię współpracę z Twisto za przestrzeń do rozwoju jaką - jako managerowie - otrzymaliśmy, a także dużą autonomię w decyzyjności udzieloną wraz z kredytem zaufania. Zarządzanie firmą oparte na partnerstwie, poczuciu odpowiedzialności oraz aktywnym wspieraniu kreatywności i indywidualności każdego z nas jest bardzo wymagającym i niekiedy odważnym zadaniem, co w pełni zasługuje na podziw i uznanie.
Startup czy korporacja? Dlaczego?
Wychodząc poza utarte schematy i kategorie, przy wyborze środowiska pracy kieruję się przede wszystkim wartościami jakie panują w organizacji, tj. szacunkiem, zaufaniem oraz perspektywami dalszego rozwoju. Świat w którym żyjemy jest na tyle dynamiczny i pozbawiony hermetyczności, że role i cechy wcześniej przypisane określonym biznesom wzajemnie się przeplatają, co umożliwia znalezienie alternatywy do wyboru czarno-białego scenariusza w postaci zdrowego balansu pomiędzy odformalizowanym startup’em a przeregulowaną korporacją.
Jak sądzisz, co kobiety i mężczyźni wnoszą innego do zespołów i dynamiki pracy?
Niezależnie od płci i przyjętych społecznie kanonów zachowań, każdy z nas wnosi inne wartości do wspólnej pracy. To dywersyfikacja naszych osobowości, doświadczeń życiowych, pasji, a także inteligencji emocjonalnej kreuje unikatową różnorodność społeczności, w ramach której realizujemy wyznaczone cele. Im bardziej zróżnicowane środowisko, tym więcej możemy się od siebie nauczyć i tym samym zwiększyć efektywność i jakość optyki zawodowej.
Bára Davidová, Head of Customer Care
Czym zajmujesz się w Twisto i jak wyglądała Twoja droga zawodowa do obecnego stanowiska?
W Twisto pracuję jako Head of Customer Care na rynek polski i czeski. Równocześnie pomagam w projektach realizowanych w innych regionach Zip, tworząc procesy i systemy.
Jeśli chodzi o moją ścieżkę zawodową, to jest ona właściwie cały czas związana z obsługą klienta. Miałam okazję przejść przez prawie wszystkie stanowiska - od specjalisty ds. obsługi klienta (komunikacja z klientami na liniach przychodzących i wychodzących), przez kierownika zespołu, po kierownika zewnętrznego call center. Byłem odpowiedzialna za projekty, zarządzanie zmianą i wdrożenie nowego kanału cyfrowego. Po raz pierwszy miałem okazję współpracować w szerokim zakresie z kolegami z innych rynków, takich jak Wielka Brytania, Polska czy Rumunia.
Co podoba Ci się w pracy w Twisto?
Z pewnością jest to dynamika firmy i zakres mojej pracy. Podoba mi się również możliwość pracy z ludźmi, którzy lubią swoją pracę, oraz możliwość uczestniczenia w rozwoju firmy.
Startup czy korporacja? Dlaczego?
Myślę, że każdemu może odpowiadać coś innego. Dla mnie obecnie jest to startup, właśnie ze względu na dynamikę, szybkość, nowe możliwości, poszerzanie horyzontów, możliwość wpływania na bieg wydarzeń i możliwość ścisłej współpracy między wszystkimi współpracownikami i działami.
Jak sądzisz, co kobiety i mężczyźni wnoszą innego do zespołów i dynamiki pracy?
Miałam okazję pracować zarówno w zespole złożonym wyłącznie z kobiet, jak i z samych mężczyzn, i po prostu najlepiej sprawdzają się zespoły mieszane.