Już jest dostępna czwarta edycja raportu „Koszyk Roku 2022” - ogólnopolskiego badania branży e-commerce. Kto w tym roku okazał się najbardziej przyjaznym sklepem w Polsce? Jakie dobre praktyki wdrażają merchanci, aby polepszyć UX swoich stron? O tym poniżej.
„Koszyk Roku” to największe badanie jakości sklepów internetowych w Polsce, organizowane przez Twisto, A Zip Company przy pomocy agencji Edisonda. Partnerami raportu są Mastercard i Tpay. Badanie obejmuje analizę ponad stu e-commerców pod kątem przeszło stu kryteriów.
W tym roku w raporcie skupiliśmy się na jednej ścieżce zakupowej klienta - testowaliśmy robienie zakupów przez urządzenie mobilne. Sprawdzaliśmy cały proces - od włożenia produktów do koszyka, po płatności, przez rejestrację i logowanie. Jak zatem kupuje się polskich e-sklepach i który sklep uzyskał najlepszy wynik?
Gdzie kupuje się najwygodniej?
Audyt stron największych sklepów internetowych pokazał e-commerce’y, w których robienie zakupów to czysta przyjemność. Najlepsze wyniki w raporcie „Koszyk Roku 2022” uzyskały: Martes Sport, Black Red White i Media Expert. To w tych sklepach kupuje się najwygodniej. Zwycięzcy uzyskali odpowiednio: 88%, 87% i 85%.
Tegoroczna edycja pokazała, jak wyrównany jest poziom wśród największych e-commerce'ów. Pomiędzy najlepszymi sklepami występowały minimalne różnice punktowe. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się także: Answear.com, Castorama, Tchibo, 50style.pl, Sklep.SFD.pl, MediaMarkt, Sizeer.com.
Wśród najbardziej przyjaznych e-commerce’ów znalazły się sklepy z wielu sektorów. Jednak prym w najlepszych rozwiązaniach dla klienta wiodą branże: elektroniczna, fashion i wyposażenia domu. Co przeważyło o wygranej tych e-sklepów? Jakie praktyki wdrożyli, że obecnie są najlepsi na rynku?
Rejestracja i logowanie - kto robi to najlepiej?
Rejestracja, logowanie i walidacja danych to jeden z najsłabszych elementów procesu zakupowego w polskich e-commerce’ach, a jest on niezwykle ważny, bo może przesądzić o dokończeniu transakcji przez klienta. Jak pokazało badanie, liderami tej kategorii są sklepy takie jak: brw.pl, ezebra.pl, sephora.pl czy castorama.pl. To one mają najwięcej dobrych praktyk, jeśli chodzi o procesy rejestracji, logowania czy walidacji danych.
Co zatem jest obecnie trendy w branży e-commerce? Przede wszystkim standardem są zakupy bez konieczności rejestracji - 78% największych e-commerce’ów pozwala na takie. Dodatkowo merchanci udostępniają też alternatywne formy logowania, poprzez social media - robi tak 43% badanych sklepów. Inną dobrą praktyką wartą uwagi jest brak konieczności weryfikacji konta poprzez naciśnięcie linku aktywacyjnego, czy choćby wpisanie kodu SMS. To znacznie ułatwia proces rejestracji. Tak samo, jak pokazywanie komunikatu o błędzie, obok nieprawidłowo wypełnionego pola, czy autokorekta formatowania przy wartościach liczbowych, np. podczas wpisywania numeru telefonu, system koryguje format do poprawnego.
Tym, co jest nadal obszarem do poprawy, są na pewno: zbyt długie formularze, brak szybkiej walidacji czy wydłużony czas oczekiwania na maila z kodem do rejestracji konta.
Najlepszy koszyk zakupowy - czyli jaki?
Koszyk to najwrażliwszy element procesu zakupowego. Najmniejsze błędy mogą bowiem doprowadzić do jego porzucenia przez klienta. Nie dziwi więc, że jest to obszar, nad którym firmy spędzają dużo czasu - tak, aby był jak najbardziej intuicyjny. Wyniki pokazują, że najlepiej z koszykiem poradziły sobie sklepy takie jak: 50style.pl, sklepmartes.pl, sklep.sfd.pl czy sizeer.com.
Firmy, które najlepiej dopracowały ten element, stosują opcję dodawania do koszyka w formie warstwy, a nie nowego okna. Tym samym klienci nie muszą przełączać się między zakładkami.
Szybsze przejście do kasy, czyli bez konieczności zamykania najpierw okna dodawania do koszyka, klikania w ikonę koszyka i dopiero przekierowania do kontynuowania zakupów, umożliwia 69% analizowanych e-sklepów. Inną dobrą praktyką stosowaną przez najlepszych jest także informowanie o koszcie dostawy już w pierwszym widoku koszyka, a także pokazywanie podsumowania zakupów na początku i końcu koszyka.
Dodatkowo, ważną kwestią jest też umieszczenie informacji o dostępnych metodach płatności w sklepie. Dlaczego jest to istotne? Klienci lubią wiedzieć, jak mogą zapłacić - niektórzy szukają konkretnej metody płatności, więc warto pochwalić się, jakie są u nas w sklepie dostępne. Dlatego jeszcze przed przejściem do kasy, czyli w koszyku, warto poinformować ich o dostępnych opcjach, np. za pomocą czytelnych banerów, które udostępniają operatorzy płatności.
Różne formy płatności a zadowolenie klientów
Klienci lubią mieć wybór, dlatego im więcej sklep udostępnia metod płatności, tym mniejsza szansa na porzucenie koszyka. Ważne jest także pokazanie dostępnych opcji, wyjęcie ich na checkout - żeby klient nie musiał ich szukać i domyślać się, czy są ukryte w jakiejś bramce płatniczej. Kluczową kwestią jest też aspekt wizualny - dlatego warto pokazać logotyp przy każdej formie płatności - tak jak robi to 84% przebadanych sklepów.
A jaka metoda płatności jest najpopularniejsza? Okazuje się, że BLIK, a także płatność za pomocą karty to metody dostępne we wszystkich analizowanych sklepach. Co ciekawe, wciąż 1/3 ankietowanych sklepów umożliwia płatność za pomocą przelewu tradycyjnego.
To, co zwraca uwagę, to szybkie tempo wzrostu dostępność elastycznych form płatności, takich jak Google Pay, Apple Pay czy Masterpass, a także płatności Kup teraz, zapłać później, którą oferuje już aż 73% przebadanych e-commerców. Co ciekawe, 32% z nich ma więcej niż jednego operatora płatności odroczonych.
Jednak liczy się nie tylko liczba dostępnych płatności, lecz także ważnym elementem jest edukacja klientów. Jak się bowiem okazuje, tylko 36% badanych e-commerce'ów prezentuje oferowane metody płatności, a jedynie 33% wyjaśnia, jak działa dana płatność. Dlaczego jest to takie ważne? Nie wszyscy klienci wiedzą, na czym polegają dane formy płatności, dlatego pokazanie w sposób graficzny, jak działa płatność, jest sporym ułatwieniem dla kupujących.
Pełna wersja raportu i wyniki poszczególnych sklepów dostępne są TUTAJ.